Friday, July 19, 2013

SEBAGAI HAMBA ALLAH SWT

Sebagai hamba Allah swt, selalukah kita bersyukur pada-Nya? Selalukah kita mengingati-Nya ketika kita senang? Kebanyakan manusia hanya mengingati-Nya, dikala dilanda kesusahan, musibah, malapetaka dan bencana. Ketika itulah kita teringat akan Allah swt.
Masa kita senang, banyak wang, kita lupa pada-Nya. Sedangkan dia yang memberi kita rezeki. Semewah mana pun rezeki yang kita ada, semuanya datang dari Allah swt. Tapi kita mudah lupa.
Kadang-kadang bila ditenung dalam-dalam, aku pun begitu juga. Aku lupa segala-galanya. MasyaAllah....
Kenapa aku jadi begitu, mudah lupa akan segala rezeki yang Allah swt berikan kepadaku. Walaupun sedikit mana pun rezeki yang Allah swt beri kepadaku, aku semestinya bersyukur, bukannya mengeluh, merungut.
Adakah aku sudah bertuhankan wang ringgit? Siapakah tuhan aku yang sebenarnya? Allah swt ataupun ringgit? Siapa yang patut aku sembah?
Sedangkan pabila kita dimasukkan ke liang lahad, yang gelap lagi sempit dan 7 langkah orang-orang meninggalkan kita, munkar dan nangkir akan menyoal kita, SIAPA TUHAN kamu? Adakah kita akan menyebut RINGGIT?  
SubhanaAllah..Ya Allah, kau ampunilah dosa-dosa besar dan kecilku. Bersihkan lah jiwa dan hatiku dari bersifat Tamak, Bongkah, Takbur, Riak dan Kedekut.
Sepatutnya kita perlu sama-sama berkongsi kesenangan kita dengan orang-orang yang memerlukan bantuan kita. Marilah kita bersedekah dan mengeluarkan zakat.
Wahai hamba-hamba Allah swt, marilah kita sama-sama mengingati, bukan wang ringgit yang kita sembah, bukan wang ringgit yang kita bertuhankan selama kita dihidupkan.

Salam Ramadhan Al Mubarak...Semoga kita semua sentiasa dilindungi dari hawa nafsu yang tidak terkawal.

No comments:

Post a Comment