Friday, July 19, 2013

TEKANAN....

Tekanan? Ye, berbagai tekanan di dalam kehidupan kita ini. Ada tekanan dari segi anak-anak, suami, isteri, adik-beradik, pekerjaan, kewangan dan bermacam-macam lagi tekanan yang perlu kita lalui dan atasi.
Tapi bagaimana kita hendak atasi setiap tekanan atau masalah yang datang dengan betul dan tenang? Adakah kita akan mengambil jalan singkat atau jalan yang jauh untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Semuanya terletak diatas diri kita sendiri. Hanya kita yang dapat menentukan jalan yang bakal kita pilih, orang lain tidak dapat membantu menyelesaikan tekanan yang kita hadapi. Mereka hanya dapat memberi pendapat dan nasihat sahaja, selebihnya kita yang menentukan jalannya.
Jadi persiapkan diri kita, fokuskan pemikiran kita yang waras untuk menerima tekanan atau masalah yang datang dengan hati yang terbuka.
Peganglah pada pepatah...Ikut Hati Mati, Ikut Rasa Binasa... Susah kita yang rasa, senang kita jua yang merasa. Begitu dalam bidalan orang-orang dulu. Marilah kita renungi maksud yang tersurat lagi tersirat. Setiap keputusan dan tindakan, pasti ada tanggungjawab/ikrar yang perlu dipikul. Ingat hanya kita yang menentukan bagaimana hendak menyelesaikan tekanan dan masalah yang kita hadapi, kerana jangan nanti kita persalahkan orang lain diatas tindakan dan keputusan yang kita buat sendiri. Dan akhir bicara, marilah kita berdoa pada Allah swt, semoga kita diberi akal fikiran yang baik dan dipermudahkan segala urusan kita di dunia dan akhirat. Amin Amin Amin......

No comments:

Post a Comment